Страници

4.19.2008

Като Сарра, Ревека и Рахил

Това, което за монаха е манастирът, за живеещия в брак е семейството. Именно семейството е мястото за подвиг на живеещия в съпружество. В семейството той е призван да изпълнява Божията воля.
Църквата е вложила своето учение за брака в молитвите на тайнството Венчание.
Възвеличи се, младоженецо, като Авраам, бъди благословен като Исаак и умножи се като Иаков, ходейки в мир и изпълнявайки в правда Божиите заповеди. И ти, невесто, възвеличи се като Сарра, развесели се като Ревека и умножи се като Рахил, радвайки се за своя мъж и пазейки наредбите на закона, защото Бог тъй е благоволил.
Споменатите мъже и жени от Стария Завет, които са се удостоили да видят Бога, както и молитвите за съблюдаване на Божиите заповеди и законите на естеството, показват подвижническия и спасителен характер на брака в Христа.
Св. Иоан Златоуст учи, че евангелските заповеди - с изключение на тези за брака - са общи за всички хора: както за монаси, така и за семейни. Защото всичко у нас, при съчеталите се в брак, е общо с монасите, освен самия брак. Освен това, Павел говори по този повод във всичко да се сравняваме с него, казвайки, че образът на този свят преминава, и имащите жени да бъдат като нямащи.
Св. Василий Велики също говори, че всички хора, монаси и семейни, сме призовани да изпълняваме Христовите заповеди, Евангелието: От всички хора се изисква изпълнение на заповедите: и от монасите, и от семейните.

Така според критериите на православната духовност хората не се делят на семейни и несемейни,на монаси и миряни, а на хора, които имат Духа Свети и хора, които Го нямат. В православното предание няма аристократи и привилегировани.

архим. Иеротеос Влахос. Православната духовност. Превод Мариян Стоядинов. "Праксис", 2005


добави в svejo.net добави в dao.bg добави в ping.bg добави в web-bg.com добави в dobavi.com добави в pipe.bg

Няма коментари: