„Забележи, - каза той, - че
фотографическите снимки много рядко биват
сполучливи и това е лесно обяснимо: самият оригинал, т.е. всеки от нас, много
рядко прилича на себе си. Рядко, само в някои моменти, човешкото лице изразява
своята главна черта, своята най-характерна мисъл.
Художникът изучава лицето, което
ще рисува, и схваща тази главна мисъл в него макар даже в
този момент, в който рисува, да не е била проявена тя на лицето. Фотографията
заварва човека такъв, какъвто е, и много е възможно, че Наполеон в някоя минута
би излязъл глупав, а Бисмарк – нежен.
Тук, на този портрет,
осветлението е заварило Соня в един важен миг – на нейната срамежлива, кротка
любов и малко диво, плашливо целомъдрие. Пък наистина тя тогава беше много
щастлива, като се убеди най-после, че аз жадувам да имам портрета й..."
...
Ф.М. Достоевски. „Юноша“ III, 7, 1.
София, "Игнатов". Превод Рачо Стоянов
Няма коментари:
Публикуване на коментар